Amerikai Autó

Az EU-n kívülről használtan, egyedileg behozott járművek forgalomba helyezéshez szükséges tanúsítása

A „harmadik országból” (pl. USA-ból) Magyarországra behozott gépkocsi ú.n. egyedi forgalomba helyezési eljárás keretében kaphat magyar rendszámot, ehhez szükséges az autó európai megfelelőségét igazolni. 

Társaságunk a nem európai piacokra készült személygépkocsik magyarországi forgalomba helyezéséhez szükséges tanúsítását is végzi. Ez a tanúsítás csak az autónak az európai előírások szerinti megfelelőségére vonatkozik, a tanúsítás során nem vizsgáljuk a jármű tényleges műszaki állapotát, ez tehát nem helyettesíti a műszaki vizsgát.

A tanúsító eljárásunk egy németországi TÜV által kezelt adatbázishoz való hozzáférésünkre alapul. A forgalomba helyezéshez fontos jogszabályi feltétel, hogy az egyedileg behozott autó – a jelenlegi szabályozás szerint – legalább EURO 5 környezetvédelmi besorolású legyen. Ez a feltétel a kb. 2010. január előtt gyártott autók forgalomba helyezésének lehetőségét általában kizárja.

Az általunk kínált, az egyedi forgalomba helyezéshez szükséges tanúsító eljárás menete a következő:

1. Az autó gyári adattáblájáról (típustábla [rendszerint egy matrica]) és a motor emissziós adatait tartalmazó matricájáról (általában a motortérben, a motorháztető belső felére ragasztva található) küldjön egy-egy jól olvasható fotót. Ezeket e-mailben továbbítjuk Németországba, az adatbázist kezelő TÜV -höz. Az ottani kollégák az adatok alapján ellenőrzik, hogy az adatbázis alapján tudnak-e tanúsítványt adni ennek az autónak az európai megfelelőségéről. Negatív válaszuk esetén az alábbi eljárást el sem tudjuk kezdeni.
Ez az előzetes bekérdezés díjmentes.

2. Ha a válaszuk pozitív, az autót előzetes időpont egyeztetést követően be kell hozzánk hozni (Budapest, XI., Thán Károly u. 3-5.). Itt egy részletes adatfelvételezés történik, majd ezeket az adatokat e-mailben kiküldjük a német TÜV -höz. Ez alkalommal tájékoztatjuk Önt arról is, hogy milyen esetleges átalakítások szükségesek az autón a forgalomba helyezéshez. Amerikai autóknál leggyakrabban az elöl-hátul sárga irányjelző, az elöl fehér helyzetjelző lámpa, valamint a hátsó helyzetjelző ködlámpa hiánya/nem megfelelősége szokott felmerülni. A tompított fényszóró cseréje európai rendszerűre akkor szükséges, ha a tompított fényszóró szimmetrikus fénnyel világít és nincs ECE-R 112 (gázkisüléses rendszerű fényszóró esetén ECE-R 98) előírás szerint igazolt megfelelősége.
Ekkor esedékes a fizetendő díj első részlete (bruttó 190 eFt).

3. A német TÜV -nél elkészítik az autóhoz az alvázszámra szóló, magyar-német kétnyelvű tanúsítványt és egy matrica formátumú adattáblát (egy „helyettesítő” típustáblát), amely az Európában előírtak szerint tartalmazza a jármű-adatokat. Ezeket postán elküldik hozzánk.

4. A matrica és a tanúsítvány megérkezése után, újabb időpont egyeztetést követően ismét el kell jönni hozzánk az autóval. Ez alkalommal ellenőrizzük, hogy az egyeztetett, szükséges átalakítások megfelelően megtörténtek-e, valamint felragasztjuk az új adattáblát az autóra. Ekkor összeállítjuk a vizsgálatról készült jegyzőkönyvünket, amely az autónak a magyar 6/1990 KöHÉM rendeletnek való megfelelőségét igazolja és a tanúsítvánnyal egybefűzve a forgalomba helyezéshez szükséges dokumentumot jelenti. Ezzel a dokumentummal lehet a közlekedési hatóságnál a forgalomba helyezési eljárást kezdeményezni.
Ekkor esedékes a fizetendő díj második részlete (bruttó 180 eFt).

A fenti eljárás társaságunknál fizetendő összköltsége 292 000 Ft + ÁFA. (bruttó 370 eFt.) Az eljárás átfutási ideje általában kb. 2-4 hét.

Az eljárás azonos az Európa több országában (pl.: Németország, Olaszország, Spanyolország, Bulgária) szokásossal. A Közlekedési Hatóság a társaságunk által kiállított tanúsítványt és jegyzőkönyvet az egyedi forgalomba helyezési eljárásban elfogadja.

Amennyiben további információkra van szüksége, kérjük keressen meg minket, készséggel állunk rendelkezésére.

Halász György (gyorgy.halasz@hu.tuv.com)

TÜV Rheinland-KTI Kft. www.tuv-kti.hu